Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for augusti, 2011

Gratis är gott…

… speciellt när en som jag är krasslig och inte kan göra annat än att surfa lite och sova. Valde den sportiga frullen, även om jag inte känner mig det minsta sportig just idag.

Annonser

Read Full Post »

Lidingötips

Bra tips från Malin Ewerlöf-Krepp, se länken nedan, speciellt svaret på fråga nummer två ska jag absolut ta fasta på. Och det där om att försöka springa en del backe. Inte just idag dock, idag blir det mer på tvären från Spånga och hem.

Maratongloggen: Malins bästa Lidingötips.

Read Full Post »


Jag bloggar inte. Men jag springer. Var tredje dag har det blivit so far och med tanke på mina höfter får jag vara nöjd. De verkar hålla sig nöjda med att inte springa för ofta, för fort (så snart jag drar iväg på en intervall eller rusar ner för en backe ömmar det) eller för långt (känningar efter ungefär 7-8 km så har jag hållit mig till de sträckorna). Bra? Nej. Bättre än inget? Ja, absolut.

I afton är det uv-rugbyträning igen, första passet för denna termin. Är jag sugen? Nej. Ska jag dit? Ja.

Förresten. Herrlandslaget tog brons och damlandslaget silver. Inte riktigt som planerat med andra ord.

Bilden: Hittade en fin stig igår, den ska jag springa fler gånger. Lite trist att springa fram och tillbaka, det går tyvärr inte springa runt utan att trampa asfalt, men bra med mjukt underlag.

Read Full Post »

Yey! Löpturen verkar ha gått bra, inge höftkrångel, jag tänker satsa på en ny sväng redan i afton. Här ska inga onda höfter vila!

Frågan om hur tusan jag ska klara av de 3 milen som utgör Lidingöloppet kvarstår dock. Träningen har inte varit riktigt som tänkt i sommar (dagens understatement). Men det ska gå, jag får jogga, lunka, gå krypa för jag vill verkligen fixa det här.

Read Full Post »

Vila sig i form

Höften gav inte med sig utan det blev några dagars vila. Inte skoj. Men säkert klokt. Igår testade jag att springa en sväng igen, korta rundan på 5k som jag egentligen inte ska springa annat än eventuella intervaller etc. Det gick bra, lite känningar en stund men inte så farligt, nu går jag bara och väntar på att det ska komma ont i efterhand för det är ngn dag efter löpningen som det brukar kännas mest. Håll tummarna för att det inte blir ngt knas… Fattar inte hur jag ska ta mig runt tre mil om jag bara klarar av 5k-pass :p(

Read Full Post »

På en höft

Dagens glada inlägg med rubriken ”Nya tag” måste såklart följas av ett något mer deppigt inslag. Jag tog upp det lite när jag lade fram träningsplanerna, att mina höfter gör ont när jag har sprungit. Har nu googlat och funderar på om det är någon inflammation. Se slemsäcksinflammation i höften. Kanske är det ngt sånt, symptomen känns iallafall igen. Jag har smort in mig enligt instruktion. Som vanligt när jag är lite hypokondrisk drar jag åt det mest illa hållet – det är dags att byte höftleder på fröken Gullmark!

Read Full Post »

Nya tag!

image
”Nya tag” lyder rubriken på detta inlägg. Undrar lite stillsamt hur många gånger jag använt just det ordvalet, eller liknande, för att sätta rubriker. Men men, skam den som ger sig. Denna sommar har inte riktigt blivit den träningssommaren som jag tänkte mig. Inget VM, inte ens reserv, och en massa halsont o feberkänningar i omgångar. Men nu är jag på g. Senaste veckan har jag varit ute på löpturer inte mindre än tre gånger. Det blir löpning som prioriteras framöver, Lidingöloppet är mindre än två månader bort! Go go go!

De senaste turerna
1. Hemma hos mina föräldrar i åskregnet. Det öste ner! När vi kom till en badplats hoppade M ner i Ljungan och så blev det simning några hundra meter till en bro (Vikbron, tidigare Sveriges längst träbro) där vi kravlade oss upp igen för att fortsätta springa. Skoj!

2. Hemma hos mina föräldrar. Runt via Ljungaverk, ”Sörsia” och Byforsen och hem. Dryga milen. Vilket kändes märkligt för då är det ju lika långt som runt Kungsholmen men det ser ju supermycket längre ut! Bra springtur om en ser till Lidingöloppet, det är nämligen inte platt en meter, antingen så går det upp eller så går det ner. Mest upp kändes det som… puh!

3. Tillbaka i Stockholm. Fokus på backar. Först runt halva ön och längs med vattnet bort till Västerbron som uppvärmning sen tio backintervaller (försökte hålla samma fart kanske 80-85%) med långsam jogg nerför i ”Moas backe”. Sen sprang jag bort till Branta Backen under Essingebron och tog 5 varv i den inkl rundan m trappan tillbaka, här var fokus teknik och inte snabbhet. Sen hem och plums i plurret :o)

Små små flaskor
Bilden ja. Det är ett nyinförskaffat vätskebälte som jag hittade på rean. Bra där. Har varit sugen på ett sånt ett tag men de är himskans dyra. Vad jag ska ha det till? Jo, det är väl så att jag antar att jag måste springa några längre sträckor här framöver om det ska bli något Lidingölopp. Och när jag springer längre än en mil kan jag behöva lite påfyllning tänkte jag. Och visst, en kan springa in på en mack eller liknande och ta sig lite vatten men jag vill inte behöva tänka på att jag ska hitta en mack just när jag känner mig seg. Så jag testar ett bälte.

Närmaste tidens träning
Fokus löpning med tre varianter. Planen är att springa varannan dag, om det kniper var tredje.

1. En tur som ska vara minst 1,5 mil, gärna uppemot två. Får ta hur lång tid som helst, fokus på att springa långt och länge.

2. En tur som ska vara 8-10 km. Jag ska ta i.

3. Intervaller eller backar eller en kombo av dessa två. Sträckan är mindre viktig utan istället är det kvalitet istället som gäller.

NMT-dagen
Den 20e augusti tänker jag dock testa ngt nytt – Nordic Military Training :-)

Read Full Post »